האם אמזון יכולה להצליח בארץ? הכל תלוי בשירות המשלוחים

שירות משלוחים

אמזון היא שם דבר, בכל הנוגע לחנויות באינטרנט. ב-2019, היא החלה לדבר על כניסתה לישראל ולצאת בצעדים ראשונים בשטח בכיוון זה. בסוף 2019 אמזון גם החלה לאפשר הצגת הממשק באתר שלה גם בעברית. לצד האפשרויות של הצגת מחירים בש"ח וקבלת תמיכה בעברית, נראה שנוכחותה בארץ והרלבנטיות שלה לישראלים, רק הולכת ומתחזקת. עם זאת, יש שמעלים סימני שאלה מסוגים שונים, לגבי יכולתה להצליח כאן.

משלוחים – הנקודה הקריטית

משלוחים מהווים נקודת מפתח קריטית באתרי מסחר. בחנות פיזית רגילה, רוב המכירות מתבצעות בהגעת הלקוח לחנות עצמה ובהמשך לכך, המוצר נלקח על ידיו מיידית. בשונה ממצב עניינים רגיל זה, חנויות באינטרנט נאלצות להשקיע רבות במערך המשלוחים ופעמים רבות, לשלוח למרחקים גדולים. היבט לוגיסטי זה בפני עצמו, הפך למעשה לנושא לתחרות עזה. אם כך, האם אמזון יכולה להצליח בארץ? הכל תלוי בשירות המשלוחים, כך טוענים באתר mydelivery.

כוחם של ענקים

ענקית מסוג זה שמתחילה לפעול בארץ, מדאיגה עסקים רבים ומסיבות טובות. לחברה בגודל כזה, מבוססת כל כך, ישנם משאבים שמאפשרים לה לספוג הפסדים לטווח קצר, בכדי להרוויח לטווח הארוך. היא מסוגלת למשל להציע משלוחים בחינם והנחות שונות, לאורך זמן, בכדי להרגיל לקוחות לקנות דרכה. כמובן, היבט העלות לצרכן, שרלבנטי בכל מקום, רלבנטי מאוד בישראל. אם מציעים "יותר בזול" ומצליחים לשמור על איכות סבירה של כל השאר, קל להרגיל את הישראלי הממוצע לקנות אצלך. כך עשתה זאת כבר עלי אקספרס ואחרים.

שירות משלוחים

מה יעשו המתחרים?

עוד היבט מרכזי בשאלת הצלחתה של אמזון אצלנו, היא תגובת המתחרים לסוגיהם. המתחרה הישירה והטבעית לאמזון היא Alibaba Group, שאתר המכירות שלה עלי אקספרס פופולארי במיוחד בישראל. באתר זה לא נשארו אדישים למהלכי אמזון והדבר מתבטא במחירים ובמבצעים שמתוכננים להתחרות בה. כך גם במידה מסוימת, קורה עם אתרי מכירות ישראליים ועסקים מקומיים, שכניסת ענקית כאמזון מאיימת על רווחיהם. חששות היבואנים המקומיים, מתבטאים בין השאר בהסתייגויות שהציג וצעדים שנקט בנושא זה איגוד לשכת המסחר. זאת, בין השאר בפנייתו בנידון אל רשות התחרות ("רשות ההגבלים העסקיים" לשעבר), שתבדוק אם אין כאן מצב של תחרות לא הוגנת.

שוק בינלאומי

חשוב לזכור את הרקע המיוחד למצב המדובר. חנויות אינטרנטיות נוסח אמזון ועלי אקספרס, שינו למעשה שווקים מסחריים רבים, באופן נרחב. ה"שוק" הפך להיות פחות מקומי ויותר בינלאומי, כאשר גם בעל עסק קטן, מסוגל כיום להתחרות באינטרנט מול עסקים מכל העולם. אבל יש גם צד שני למטבע – כל עסק בעולם, יכול להתחרות בו. ואם מדובר בעסק ענק נוסח אמזון, זה כבר סיפור לגמרי לא פשוט.

לסיכום

ימים יגידו, כיצד יתפתחו העניינים עם כניסת חברת אמזון לישראל. מה שניתן להעריך כרגע כמעט בוודאות, הוא ששני היבטים לפחות יישארו מרכזיים בנושא זה: הראשון – כמעט כל מהלך של החברה בארץ ייבחן בשבע עיניים ורובם יזכו להד תקשורתי נרחב. השני – משלוחים ימשיכו להיות נקודה קריטית ונושא לשינוי ותחרות.

השארת תגובה